Policy
De personuppgifter du lämnar till oss kommer inte att vidarebefordras, säljas, bytas eller delas med andra företag, organisationer eller privatpersoner utan ditt samtycke.
Vårt enda syfte med att samla in och spara informationen är att kunna ge dig optimal service.
Cookies
Enligt lagen om elektronisk kommunikation som trädde i kraft den 25:e juli 2003 så ska besökare på en webbplats informeras om användande av så kallade cookies, samt få möjligheten att förhindra att de används.
En cookie är en liten textfil (oftast mindre än 1 kB) som sparas i din dator och lagrar information. Cookies används bland annat för att förbättra webbplatsen för användaren.
Vår webbplats använder den vänliga varianten av cookies, så kallade session cookies. När du är inne och surfar på en webbsida, skickas session cookies mellan din dator och vår server för att kunna utbyta information. Det kan till exempel gälla vad du har lagt i din varukorg, eller om du är inloggad på Mina sidor.
Vi sparar ingen personlig information via session cookies. Session cookies lagras inte permanent i din dator, utan försvinner när du stänger din webbläsare.
Det finns säkerhetsinställningar i de flesta webbläsare som kan avaktivera session cookies. Oftast går det också bra att ta bort eventuella session cookies som redan har sparats.
Om du väljer att inte acceptera session cookies på vår webbplats, kommer webbplatsen inte att fungera tillfredsställande.
Vid besök på denna webbplats sker automatisk registrering av din IP-adress för mätning av besöksfrekvens.
Allmänna köpvillkor för e-handel
1. Allmänt
- Dessa allmänna villkor (”Villkoren”) gäller mellan [LetOut Equipment AB/Basketshop.se] [ 556231-4152] (”Basketshop”) och dig som gör en beställning från oss via [www.basketshop.se] (”Webbplatsen”). Utförliga kontaktuppgifter och övrig information om Basketshop.se framgår på Webbplatsen. Villkoren gäller endast för dig som är konsument och som genomför din beställning och därmed köper en vara av oss via Webbplatsen.
- Utöver Villkoren gäller även Bolagets [integritetspolicy (länka till /page/policy-och-cookies)]. I denna policy kan du läsa om hur vi behandlar dina personuppgifter när du handlar hos oss.
- Du som handlar som privatperson behöver vara över 16 år och inte stå under förmyndarskap. Om du är under 16 år krävs dina målsmäns samtycke för att få beställa hos oss.
- Vi kan när som helst ändra dessa Villkor, men de ändringar som du godkände vid tiden för ditt köp gäller alltid det köpet. Alla ändringar kommer att framgå av senast publicerad version av Villkoren på Webbplatsen. Ändringar träder ikraft från det att du har accepterat Villkoren, det vill säga i samband med att du genomför ett nytt köp.
2. Avtal och beställning
- När du genomför ett köp via Webbplatsen accepterar du Villkoren.
- Efter mottagen beställning skickar Basketshop så snart som möjligt en orderbekräftelse till dig via e-post som bekräftar beställningen. Avtal om köp ingås först när Basketshop skriftligen har bekräftat beställningen och du har fått orderbekräftelsen per e-post.
- Vi förbehåller sig rätten att neka en beställning, exempelvis om du har angivit felaktiga uppgifter eller beställningen inte går att uppfylla på grund av slutförsäljning.
3. Produktinformation m.m.
- Vi reserverar oss för slutförsäljning av produkter samt eventuella bild- eller skrivfel på Webbplatsen, i annonser eller annat marknadsföringsmaterial samt produktbeskrivningar. Basketshop har rätt att korrigera sådana eventuella fel, ändra eller uppdatera informationen på Webbplatsen och att löpande genomföra produktändringar och förbättringar på Webbplatsen.
- Bilder på Webbplatsen som visar produkter, i annonser och annat marknadsföringsmaterial ska uteslutande ses som illustrationer och inte någon specifikation över produktens egenskaper, funktioner, ursprung eller någon garanti. Bolaget ansvarar inte för information på Webbplatsen som kommer från en tredje part.
- Innehållet på Webbplatsen är skyddat av upphovsrätt. Produktnamn och logotyper kan även vara skyddade av varumärkesrätt eller enligt marknadsrättslig lagstiftning. Detta innebär att varumärken, firmanamn, produktnamn, bilder och grafik, design, layout samt information om produkter, tjänster och annat innehåll inte får kopieras eller användas utan föregående skriftligt medgivande från Basketshop.
4. Priser och betalning
- Vid beställning gäller de priser som vid tidpunkten för beställningen anges på Webbplatsen, om annat inte uttryckligen har avtalats eller om omständigheterna inte uppenbarligen föranleder annat. Samtliga priser är angivna i svenska kronor, SEK (NOK för Norge, DKK för Danmark, Euro för Finland, Tyskland, Spanien & Frankrike) och inkluderar gällande moms för respektive land. Priserna inkluderar inte eventuella betalnings- och fraktavgifter, som anges separat. Totalpris för beställningen visas innan du slutför beställningen och i orderbekräftelsen.
- Basketshop strävar efter att Webbplatsen i största möjliga mån ska innehålla korrekt information. Vi reserverar oss dock för att Webbplatsen kan innehålla skrivfel och felaktiga priser och vi är inte bundna av priser som du insåg eller borde ha insett var felaktiga. Om ett felaktigt pris har angetts för en beställd produkt, kommer vi att meddela dig och invänta eventuellt godkännande av det korrigerade priset innan beställningen anses godkänd.
- Du kan betala för ditt köp genom de betalningsalternativ och enligt de separata betalningsvillkor som anges på Webbplatsen. Vi förbehåller oss rätten att inte alltid erbjuda alla betalsätt alternativt ändra betalsätt om det som du valt av någon anledning inte fungerar vid tillfället för köpet.
5. Kampanjer, rabattkoder och andra erbjudanden
- Basketshop kan från tid till annan genomföra kampanjer, rabattkoder och andra erbjudanden för olika produkter (”Erbjudanden”). För produkter som omfattas av sådana Erbjudanden gäller det förmånliga priset eller de förmånliga villkoren under den begränsade period som finns angiven i samband med det aktuella Erbjudandet eller så långt lagret räcker. I övrigt gäller dessa Villkor.
- Erbjudanden kan inte kombineras med andra rabatter om det inte uttryckligen anges annat. Vid avslutande eller återkallande av Erbjudandet, ska dessa Villkor gälla i dess helhet för de produkter som tidigare omfattades av Erbjudandet.
6. Övergiven kundvagn
- Om du har lagt varor i kundvagnen utan att genomföra en beställning, kan vi komma att skicka dig en kom-ihåg-lista per e-post över de produkter du har lagt i kundvagnen under förutsättning att du:
- är kund och inte motsatt dig marknadsföring från oss, eller
- du i annat fall har samtyckt till att motta marknadsföring från oss.
- Du kan när som helst tacka nej till marknadsföring genom att klicka ”unsubscribe” i mejlet du får.
- Du kan när som helst återskapa kundvagnen med alla produkter som du har lagt i kundvagnen. Om du inte vill återskapa kundvagnen behöver du inte vidta några åtgärder. Pris och tillgänglighet för produkterna är baserade på de priser och den tillgänglighet som gällde när du placerade produkterna i kundvagnen. Vi förbehåller oss därför rätten att ändra priserna i samband med olika Erbjudanden och för slutförsäljning.
7. Leverans
- Kostnad för frakt tillkommer vid beställning om inget annat uttryckligen framgår i samband med din beställning. Mer information om vilka leveransalternativ vi erbjuder kan du hitta på Webbplatsen. Observera att begränsningar i de olika alternativen kan förekomma.
- Leveranstid kan variera beroende på vilket alternativ du väljer. Den förväntade leveranstiden framgår av Webbplatsen och kommer att visas för dig under beställningsprocessen.
- Om inte annat särskilt avtalats, sker leveransen av varor ur vårt ordinarie sortiment senast 30 dagar från det att Basketshop skriftligen bekräftat beställningen genom orderbekräftelsen. Observera att leveranstider är ungefärliga och att avvikelser från dessa kan ske. Specialbeställningar av tryckta produkter (t.ex. matchställ) har egna leveranstider som framgår i produkttexten på den specifika varan.
- Innan leverans sker, kommer du att motta en avisering som visar var och när din beställning ska avhämtas eller tas emot. Du ansvarar för att du mottar eller löser ut din beställning under den tid som anges i aviseringen. Paket hämtas i första hand ut personligen med giltig legitimation och ordernummer. För outlösta beställningar har vi rätt att ta ut en avgift på f.n. 300 kronor för vår hanteringskostnad av beställningen samt för returfrakten till oss.
Vi uppmuntrar till att följa sitt paket med t.ex appen "Mina Paket" eller liknande, samt följa paketet med den fraktspårningslänk du får i leveransbekräftelsen för att inte missa när ditt paket kommer fram om det är tekniska problem med mail/sms utskick.
8. Ångerrätt för privatpersoner
- Vid köp av produkter från Webbplatsen har du rätt att ångra din beställning inom 30 dagar utan att ange något skäl, med undantag för vad som sägs nedan. Om du vill använda dig av din ångerrätt ska du meddela oss inom 30 dagar från det att du har tagit emot den beställda produkten (”Ångerfristen”).
- När du gör ditt köp via Webbplatsen har du rätt att öppna förpackningen och undersöka produkten i den utsträckning som krävs för att bedöma om du är nöjd med den. Om och i den mån produkten hanteras i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion, har Basketshop rätt att göra ett avdrag för värdeminskning på det belopp som Bolaget ska återbetala dig, alternativt neka returen vid använd produkt eller om/när produkten kommer inte kommer tillbaka i säljbart skick.
- Vänligen notera att vissa produkter inte omfattas av ångerrätten. Ångerrätten gäller inte för följande typer av produkter:
- Förädlade produkter såsom match/träningskläder med klubb-/namn-/nummertryck som har tillverkats enligt dina anvisningar eller som på annat sätt har fått en tydlig personlig prägel;
- varor med bruten försegling som inte kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl (exempelvis Tandskydd, Liniment och andra flaskor med flytande innehåll etc.);
- Om en vara har förseglats får du inte bryta förseglingen om denne vill kunna utöva sin ångerrätt. Rätten att ångra sig upphör alltså när du bryter förseglingen. Med försegling avses även teknisk plombering.
- Om du vill använda dig av din ångerrätt ska du skicka ett klart och tydligt meddelande till Basketshop, innan Ångerfristen har löpt ut. För smidig hantering bör meddelandet innehålla ditt namn, din adress, ordernummer, orderdatum, e-postadress och vilka produkter du ångrar om beställningen innehåller flera produkter. Meddelandet kan enklast mailas in genom att skicka din orderbekräftelse du fått till oss, med tillägg vad du önskar ångra, alternativt skickas via vårt [reklamation och retur formulär (länka till /page/reklamation-och-retur)].
- Produkter ska skickas till oss utan onödigt dröjsmål och i vart fall senast 14 dagar efter den dag då du meddelat oss om ditt beslut att frånträda avtalet. Ångerfristen ska anses ha iakttagits om du skickar tillbaka varorna innan denna fjortondagarsperiod löpt ut. Vid retur av produkter som omfattas av ångerrätten, ska du betala kostnaden för returfrakt och ansvarar för den returnerade produktens skick från det att du tar emot produkten till dess att vi tar emot den. Vi rekommenderar därför att produkten skickas i originalförpackning och väl emballerad med spårbar försändelse. Du kan köpa en returfraktsedel av oss, vilket oftast är förmånligast – den köper du här
- Om du ångrar ditt köp kommer vi att betala tillbaka varans pris, men inte leveranskostnader (då vi inte har fri frakt). Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål. Återbetalning sker via det betalsätt som du valde vid beställningen om vi inte uttryckligen har kommit överens om annat. I vilket fall som helst kommer återbetalningen inte att kosta dig något. Vi får vänta med återbetalningen tills vi fått tillbaka varan från dig och kontrollerat dess skick.
9. Öppet köp för privatpersoner
- Utöver den lagstadgade ångerrätten erbjuder Basketshop alla kunder öppet köp & bytesrätt under 30 dagar. Returer ska göras till Basketshop och hanteras på det sätt som anges under punkten 8 ovan.
10. Garanti
- För de produkter som omfattas av garanti, framgår garantitid och övriga villkor för att du ska kunna göra garantin gällande i anslutning till respektive produktbeskrivning på Webbplatsen.
- För att kunna göra gällande garantin måste relevant inköpsbevis, kvitto och följesedel medfölja reklamationen. Observera att särskilda garantivillkor kan gälla för produkter för olika leverantörer och tillverkare. Var därför uppmärksam på detta när du läser produktbeskrivningen som gäller just för din produkt.
11. Reklamation för privatpersoner
- Vid beställning via Webbplatsen har du alltid rätt att [reklamera din produkt (länka till /page/reklamation-och-retur)] för fabrikationsfel inom tre år räknat från den dag du tog emot produkten. Om du önskar göra gällande fel i produkten ska du kontakta Basketshop så snart som möjligt efter att felet upptäcktes. För att reklamationen ska vara giltig måste den alltid göras inom skälig tid efter det att du märkt eller borde ha märkt felet. En reklamationförfrågan som görs inom två månader från det att felet upptäcktes anses alltid vara gjord inom skälig tid. Slitage är inte täckt av garanti eller reklamationsberättigat.
- Vi uppmanar till att du undersöker produkterna direkt när du tar emot dem och att du anmäler eventuella skador på emballaget direkt till transportören eller utlämningsstället och antecknar skadorna på frakthandlingarna, samt kontaktar oss med bilder/dokumentation gällande skadan så vi blir varse frakthanteringen. Observera att dolda fel som uppkommit under transport och inte kan märkas innan försändelsen öppnas upp måste anmälas till Basketshop inom 7 dagar för att transportförsäkringen skall gälla och ersättningsprodukt/ersättning kan yrkas.
- Du kan reklamera en felaktig produkt genom att kontakta oss via mail eller besöka vår fysiska butik. Vi behöver se produkten eller bilder på den (skadan samt produkten i sin helhet), samt ta del av ditt kvitto-/ordernummer innan produkten skickas. Returnera den sedan till oss på den adress som anges på Webbplatsen. Du ansvarar för den returnerade produktens skick från det att du tar emot produkten till det att Basketshop tar emot den. Vi rekommenderar därför att produkten skickas i originalförpackning och väl emballerad med spårbar försändelse. Basketshop löser inte ut några produkter som returneras mot postförskott eller efterkrav. Efter att ha kommunicerat med Basketshop och reklamationen godkänts skickar vi en returfraktsedel till dig för enklare hantering om du valt att få originalprodukten skickad till dig. Har du däremot valt ”Hämta hos Basketshop” eller köpt produkten i butik skall produkten visas upp i butiken, eller skickas på egen bekostnad efter överenskommelse med Basketshop.
- När Basketshop har tagit emot den reklamerade produkten och konstaterat att reklamationen är godkänd kommer vi att ersätta dig enligt gällande lag. Det innebär att felet kommer att avhjälpas eller att vi kommer att byta ut den felaktiga produkten mot en ny. Om det inte är möjligt eller om Basketshop annars bedömer det som mer kostnadseffektivt, kan Basketshop istället göra en återbetalning av det belopp du betalat för din beställning inklusive returkostnaden. Observera att Basketshop har rätt att neka en reklamation om det visar sig att produkten inte är felaktig enligt gällande lag och att Basketshop i sådant fall inte betalar tillbaka eventuella utlägg för returfrakt eller kostnaden för återfrakt till dig.
12. Tillämplig lag och tvister
- Om du har frågor rörande reklamationer, din ångerrätt eller andra frågor som rör din beställning är du välkommen att kontakta vår [kundtjänst (på info@basketshop.se)].
- Du som är konsument kan även vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) via arn.se eller per post till Box 174, 101 23 Stockholm. Vid eventuell tvist följer Bolaget ARN:s rekommendationer. Som konsument har du även möjlighet att klaga via EU:s webbaserade plattform för tvistlösning som du når via https://ec.europa.eu/consumers/odr.
- Tvist mellan företag avgörs av allmän domstol.
Dessa villkor ska tolkas och tillämpas enligt svensk lag.
Lagring och hantering av personuppgifter:
På Basketshop.se tycker vi det är viktigt att skydda din personliga integritet. Vi vill att du ska känna dig trygg med hur vi sparar och hanterar dina personuppgifter såsom namn och e-postadress. I samband med övergången till GDPR har vi därför förtydligat hur vi hanterar dina personuppgifter i denna integritetspolicy. Vår integritetspolicy förklarar hur vi samlar in och använder persondata. Den beskriver också dina rättigheter och hur du kan aktivera dem. Vår förhoppning är att du känner dig trygg i varför vi samlar in och hur vi använder data.
Vilka personuppgifter sparar vi?
Vi sparar följande kategorier av personuppgifter:
- Kontaktuppgifter såsom namn, adress, e-postadress, telefonnummer och personnummer om det behövs för fakturering.
- Betalningsuppgifter och betalningshistorik
- Order- och fakturainformation
- Skriftlig mejlkommunikation som skett med vår kundtjänst
När du besöker vår webbutik eller klickar i vårt nyhetsbrev använder vi automatisk datainsamlingsteknik för att samla in vissa uppgifter om dina aktiviteter. Det omfattar information om t ex vilka produkter du klickar på och hur länge du stannar på en viss undersida. Denna information hämtas in automatiskt med hjälp av cookies (webbläsarcookies, flashcookies) och webbsignaler samt med hjälp av spårningstjänster från tredje part.
Du kan ställa in din webbläsare att blockera alla eller vissa typer av cookies. Du kan även ställa in så att du får ett meddelande när en webbplats använder cookies.
Varför sparar vi dina personuppgifter?
- Vi använder dina personuppgifter i samband med köp för att kunna identifiera dig, hantera leveranser till dig och för att kunna hantera betalningar från dig. Dina personuppgifter bekräftas också med externa parter, såsom Klarna och fraktbolag.
- Vi sparar också dina orderuppgifter för att kunna hantera eventuella klagomål och garantiärenden gällande produkter och för att kunna räkna på offerter till dig.
- Nyhetsbrev skickas ut till de mejladresser som godkänt att få vårt nyhetsbrev.
- Epostkommunikation som skett med vår kundtjänst sparas som bevis för fullgörande av avtal och för att kunna reda ut eventuella missförstånd.
- Information om hur kunder beter sig på vår webbplats sparas för att vi ska kunna förbättra kundupplevelsen och förbättra prestandan på vår webbplats.
Var lagrar vi dina uppgifter?
Vi lagrar dina uppgifter i vår webbutik och i vårt affärssystem när du handlar online. Om du mejlat vår kundtjänst så sparar vi även mejl på vår mejlserver. Uppgifter om IP-adress och mobila enheter, mm lagras och bearbetas i Google Analytics.
Vem har tillgång till dina uppgifter?
Vi vidarebefordrar, säljer eller byter aldrig dina personuppgifter för marknadsföringsändamål till tredje part utanför Basketshop.se. Uppgifter som vidarebefordras till tredje part används endast för att vi ska tillhandahålla våra tjänster till dig såsom:
- Fraktbolag för att hantera leveranser till och från dig
- Betaltjänstföretag för att hantera dina betalningar
- Kreditupplysningsföretag för identitets- och kreditkontroller samt inkassoföretag
Observera att flera av dessa företag har en oberoende rätt eller skyldighet att behandla dina personuppgifter.
Personuppgifter sparas i lösenordskyddade system.
Dina personuppgifter hanteras endast av behörig personal vid utförandet av deras arbetsuppgifter och beroende på de ändamål för vilka dina personliga uppgifter har samlats in (personalen på kundtjänst har bland annat tillgång till dina uppgifter i kundregistret).
Hur länge sparar vi dina uppgifter?
Vi behåller dina person- och adressuppgifter så länge som du är en aktiv kund. Vi sparar även uppgifter 84 månader efter ditt senaste köp eller kontakt med oss. Mejlkommunikation med vår kundtjänst sparas också i 84 månader. Vi sparar denna information för att bland annat kunna hantera reklamationsärenden så bra som möjligt.
Vilka är dina rättigheter?
Rätt till tillgång och överföring av uppgifter (dataportabilitet)
Du som kund har rätt att kostnadsfritt beställa ett utdrag på vilka uppgifter vi på Basketshop.se har sparat om dig. Om du önskar denna information kommer via att skicka den till dig via e-post.
Rätt till rättelse
Du har självfallet också rätt att begära rättelse av dina personuppgifter om de är felaktiga eller om du vill komplettera ofullständiga personuppgifter.
Rätt till radering
Du har rätt att när som helst radera alla personuppgifter som behandlas av Basketshop.se med undantag av följande situationer:
- Om du har gjort ett köp sparar vi dina personuppgifter i anslutning till transaktionen i bokföringssyfte.
- Du har ett pågående ärende med kundservice eller en pågående order som ännu inte har skickats i sin helhet.
- Du har en obetald skuld hos Basketshop.se eller att din skuld har sålts vidare till tredje part under de senaste tre åren.
- Du misstänks för att ha missbrukat våra tjänster under de senaste tre åren.
Rätt att neka till behandling
Du har rätt att neka till behandling av dina personuppgifter. Basketshop.se behandlar då ej dina personuppgifter såvida vi inte kan visa på ett legitimt skäl till processen som går före dina intressen och rättigheter eller på grund av rättsliga anspråk.
Rätt att neka till marknadsföring
Du har rätt att neka till direktmarknadsföring så som nyhetsbrev via e-post. Du kan välja bort direktmarknadsföring genom att följa instruktionerna längst ned i nyhetsbreven.
Klagomål
Om du anser att vi behandlar dina personuppgifter i strid med gällande regelverk ber vi dig att snarast att kontakta oss. Du har även möjlighet att vända dig direkt till Datainspektionen om du har klagomål på vår personuppgiftsbehandling. Har du synpunkter rörande dina rättigheter avseende dataskydd så tveka inte att kontakta vår kundtjänst på telefon 08-618 33 10 eller på mejl info@basketshop.se